1. Om Prahls T&F AB
  • Företaget har sitt säte i Limhamn i Malmö. Företagets postadress är Älggatan 48D.
  • Önskar du att komma i kontakt med oss, skicka ett mail till info@prahls.se med ditt ärende och dina kontaktuppgifter så hör vi av oss inom kort.
  1. Beställning
  • Om du gör en beställning på vår hemsida skickas en orderbekräftelse till din e-postadress. I bekräftelsen finner du alla uppgifter om produkter, pris, fakturerings- och leveransadress.
  • Först när ni mottagit en orderbekräftelse är beställningen godkänd.
  • Är något fel i orderbekräftelsen ska du omedelbart kontakta oss via e-post till gras@prahls.se eller 0729822819.
  • Avbokning/Ändring måste ske senast två helgfria arbetsdagar innan kl. 8.00, vid försenad avbokning debiteras kunden fraktkostnad + ev. upptaget gräs. 
  1. Leverans
  • Våra normala leveransdagar är helgfria tisdagar & fredagar. OBS! Beställningar ska göras senast 2 dagar innan.
  • Om förseningar i leveransen skulle uppstå (utan att vi har meddelat dig om längre leveranstid) ska du kontakta oss på e-postadress: gras@prahls.se eller 0729822819.
  • Kunden är ansvarig för framkomlighet till lossningsplatsen. Vi levererar i regel med lastbil + släp på 24 m och lossar med påhängstruck. Tänk på att transporten behöver yta för att lossa. Kunden är ansvarig att informera vid beställning eventuella vikt- och höjdbegränsningar in till lossningsplats. Om begränsningar finns är det kundens ansvar att söka tillstånd för passering för transporten, alternativt lossas pallarna på lämplig plats utanför begränsningen. Vi ersätter inga eventuella skador på kundens egendom, tex. sättningsskador, hjulspår mm.
  • Prahls T&F AB reserverar sig för leveransproblem och/eller väntetid utanför vår kontroll. Detta innebär att vi inte ersätter försening/inställd leverans som kan beror på exempelvis pandemier, trafikproblem, lastbilar som går sönder, kraftiga väderomslag som värme/regn/snö/frost eller maskinhaveri som förhindrar upptagning av färdig gräsmatta eller dylikt problem.
  • Vid extremt varmt väder tas gräsmattan upp nattetid/tidig morgon och levereras därefter direkt till kund, som då måste rulla ut den omedelbart efter lossning. Prahls T&F AB förbehåller sig rätten att ändra leveranstider och villkor med hänsyn till väder.
  1. Priser
  • Alla priser i butiken anges i SEK och alla priser är inklusive 25% moms.
  • Vi reserverar oss för prisändringar orsakat av prisändring från leverantör, feltryck i prislistan samt felaktigheter i priser beroende på felaktig information och förbehåller oss rätten att justera priset.
  1. Ångerrätt
  • Färdig gräsmatta är en färskvara och därför gäller ej öppet köp, returrätt eller ångerrätt. Vi skördar enbart efter beställning. 
  • Färdig gräsmatta köps alltid på ”egen risk” och det finns inga möjligheter till reklamation, då det kan ske värmebildning i pallarna vid en väderlek av hög temperatur. Kunden äger själv ansvaret att kontrollera kommande väderlek och temperatur.
  • Prahls T&F AB står inte för bristfällig vara som uppkommit pga. att kunden inte följt råd och anvisningar.

    5.1 Vid nyttjande av din ångerrätt:
  • Du måste meddela att du ångrar dig. Meddelandet ska skickas till oss gras@prahls.se. I ditt meddelande ska ditt namn, din adress, e-postadress, ordernumret samt vilka varor som returneringen gäller framgå klart och tydligt.
  • Du bör omedelbart och senast inom lagstiftad 14 dagar efter ångermeddelandet returnera produkterna till oss.
  • Avbokning/Ändring måste ske senast två helgfria arbetsdagar innan kl. 8.00, vid försenad avbokning debiteras kunden fraktkostnad + ev. upptaget gräs.
  • Du står för returfrakt, leverans och skick på produkterna vid retur, produkterna bör därför skickas välpaketerade och i ursprunglig förpackning.
  • På återbetalningsbeloppet förbehåller vi oss rätten att dra av en summa motsvarande värdeminskningen jämfört med varans ursprungliga värde vid använd eller skadad produkt.

    5.2 Ångerrätten gäller inte vid:
  • Produkter som på grund av hälso- eller hygienskäl har förseglats (plomberats) och där förseglingen (plomberingen) har brutits av dig.
  • För mer om den lagstiftade ångerrätten, se här.
  • Färdig gräsmatta är en färskvara och därför gäller ej öppet köp, returrätt eller ångerrätt. Vi skördar enbart efter beställning.
  1. Reklamation och klagomål
  • Vi besiktigar alla produkter innan dessa skickas till dig. Skulle produkten ändå vara skadad eller felexpedierad när den anländer åtar vi oss i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning att kostnadsfritt åtgärda felet.
  • Du måste alltid kontakta oss för ett godkännande innan du returnerar en defekt vara.
  • Klagomålet ska skickas omedelbart efter att defekten har upptäckts.
  • Vi godkänner aldrig en reklamation där kunden slänger varan och därefter hävdar att den var dålig. Gräsmattan ska skötas enligt våra rekommendationer tills dess att vi fått in bilder samma dag som gräsmattan levererades/avhämtades och beskrivning på det avvikande. Dessa bilder sänds då in till gras@prahls.se ihop med ert ordernummer och telefonnummer. 
  • Ersättning utöver ett nytt exemplar av varan utges inte, exempelvis arbetskostnader/förseningsavgifter eller liknande. Kunden står själv för beställd mängd och överblivna gräsrullar kan inte återlämnas då det är en färskvara. Vi tar inte reklamerade varor i retur.
  • Odlingen sker på stora fält där jordmånen inte är homogen och därför förekommer det naturliga färgskiftningar i gräsmattan. Vissa rullar kan även innehålla mer av en grässort än av en annan. Detta jämnar ut sig med tiden. Färgskiftningar och rullar som innehåller mer av en grässort än av en annan är inte en godkänd orsak till reklamation. Ojämnheter på rullarnas tjocklek är inte heller skäligt för reklamation då den icke homogena jorden kan göra att dom kan variera lite i tjocklek.
  • Med tiden kommer ogräs via luften, från underliggande jordmån och djur. Enklast är att omgående ta bort ogräs för hand och klippa regelbundet och gödsla enligt våra anvisningar. Gräsmattorna odlas på friland och därmed kan vi aldrig garantera en 100% ogräsfri gräsmatta. Insekter så som larver, baggar och ägg kan finnas i jorden och kan medfölja vid upptagning av gräsmatta. Ingen reklamation eller ersättning medgives i dessa fall.

    6.1 Hur går du tillväga vid reklamation?
  • Eventuella fel och defekt ska alltid reklameras till gras@prahls.se där du anger ditt namn, din adress, e-postadress, ordernummer och en beskrivning av felet.
    Vi godkänner aldrig en reklamation där kunden slänger varan och därefter hävdar att den var dålig. Gräsmattan ska skötas enligt våra rekommendationer tills dess att vi fått in bilder samma dag som gräsmattan levererades/avhämtades och beskrivning på det avvikande. Dessa bilder sänds då in till gras@prahls.se ihop med ert ordernummer och telefonnummer. 
  • Om det inte lyckas oss att åtgärda felet eller leverera en liknande produkt, återbetalar vi dig för den defekta produkten i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Vi står för returfrakt vid godkända reklamationer. Vi tar inte reklamerat gräs i retur.
  • Vi förbehåller oss rätten att neka en reklamation om det visar sig att varan inte är felaktig i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Vid reklamationer följer vi riktlinjer från Allmänna Reklamationsnämnden, se arn.se.
  1. Ansvarsbegränsning
  • Vi tar inget ansvar för indirekta skador som kan uppstå på grund av produkten.
  • Vi accepterar inget ansvar för förseningar/fel till följd av omständigheter utanför företagets rådande (Force Majeure). Dessa omständigheter kan exempelvis vara arbetskonflikt, eldsvåda, krig, myndighetsbeslut, förminskad eller utebliven leverans från leverantör.
  • Vidare tas inget ansvar för eventuella förändringar på produkter/produktegenskaper som ändrats av respektive leverantör och andra faktorer utanför vår kontroll.
  1. Produktinformation
  • Vi reserverar oss för eventuella tryckfel på denna webbplats samt slutförsäljning av produkter. Vi garanterar inte att bilderna återger produkternas exakta utseende då en viss färgskillnad kan förekomma beroende på bildskärm, fotokvalitet samt upplösning. Vi försöker alltid på bästa sätt att exponera produkterna så korrekt som möjligt.
  1. Information om Cookies
  • Enligt lag om elektronisk information ska besökare på en webbplats i integritetssyfte få information om att cookies används. Informationen i cookien är möjlig att använda för att följa en användares surfande. Cookie är en liten textfil som webbplatsen du besöker begär att få spara på din dator för att ge tillgång till olika funktioner. Det går att ställa in sin webbläsare så att den automatiskt nekar cookies. Mer information kan man hitta på Post och telestyrelsens hemsida.
  1. Personuppgifter
  • Genom att handla hos Prahls T&F AB accepterar du vår dataskyddspolicy och vår behandling av dina personuppgifter. Vi värnar om din personliga integritet och samlar inte in fler uppgifter än nödvändigt för att behandla din beställning. Vi säljer eller vidareger aldrig dina uppgifter till tredjepart utan rättslig grund.
  • Prahls T&F AB är ansvarig för behandlingen av personuppgifter som du lämnat till oss som kund. Dina personuppgifter behandlas av oss för att kunna hantera din beställning samt i de tillfällen då du har önskat nyhetsbrev eller kampanjerbjudanden – för att kunna anpassa marknadsföringen åt dina individuella behov.
  • Nedan information är en summering av hur vi i enlighet med dataskyddsförordningen (GDPR) lagrar och behandlar dina uppgifter.
  • 10.1 Vad är en personuppgift?
    En personuppgift är all information som direkt eller indirekt kan hänföras till en fysisk person.
  • 10.2 Vilka uppgifter lagrar vi?
    För att kunna hantera din beställning samt svara på frågor relaterat till din order (kundtjänst) lagrar vi ditt förnamn- och efternamn, adress, telefonnummer, e-postadress, ip-adress och köphistorik.
  • Dina uppgifter lagras så länge vi har en rättslig grund att behandla dina uppgifter, exempelvis för att fullfölja avtalet mellan oss eller för att efterleva en rättslig förpliktelse enligt exempelvis bokföringslagen.
  • 10.3 Rättslig grund
    I samband med ett köp behandlas dina personuppgifter för att fullfölja avtalet med dig.
    Marknadsföring, kampanjer och liknande utskick sker efter samtycke från dig.
  • 10.4 Vilka uppgifter delas och med vilket syfte?
    10.4.1 Betalleverantör
  • Vid genomförande av köp, delas information med vår betalleverantör. Det som lagras är förnamn, efternamn, adress, e-postadress och telefonnummer. Väljer du att betala med faktura sparas även personnummer hos betalleverantören. Informationen sparas för att kunna genomföra köpet och för att skydda parterna mot bedrägeri.
    I nuläget använder vi oss inte av någon betaltjänst utan betalning sker genom överföring av beloppet till vårt bankkonto.
  • 10.4.2 Fraktbolag
    För att kunna leverera dina beställningar och slutföra vårt avtal måste vi dela med specifik information med fraktbolaget. Det som delas med fraktbolaget är förnamn, efternamn samt adressuppgifter för leverans. E-postadress och/eller mobilnummer kan även komma att delas med fraktbolaget för avisering.
  • 10.4.3 Nyhetsbrev
    Har du valt att prenumerera på vårt nyhetsbrev delas förnamn, efternamn och e-postadress med vår nyhetsbrevsleverantör. Detta för att kunna hålla dig uppdaterad med information och erbjudanden i marknadsföringssyfte.
    Vi använder för utskick av nyhetsbrev.
  • 10.5 Rätten till tillgång
    Du har rätt att få utdrag av all information som finns om dig hos oss. Utdrag levereras elektroniskt i ett läsbart format.
  • 10.6 Rätt till rättelse
    Du har rätt att be oss uppdatera felaktig information eller komplettera information som är bristfällig.
  • 10.7 Rätten att bli glömd
    Du kan när som helst be att uppgifterna som avser dig raderas. Det finns få undantag till rätten till radering, som till exempel om det ska behållas för att vi måste uppfylla en rättslig förpliktelse (exempelvis enligt bokföringslagen).
  • 10.8 Ansvarig för dataskydd
    Prahls T&F AB är ansvarig för lagring och behandling av personuppgifter i webbutiken och ser till att reglerna efterföljs.
  • 10.9 Så skyddar vi dina personuppgifter
    Vi använder oss av industristandarder som SSL/TLS och envägs hash-algoritmer för att lagra, behandla och kommunicera känslig information som exempelvis personuppgifter och lösenord på ett säkert sätt.
    Vi använder en svensk plattform, Quickbutik, som drivs av Quickbutik AB med säte i Helsingborg.
  1. Ändringar till de Allmänna Villkoren
  • Vi förbehåller oss rätten att när som helst företa ändringar i villkoren. Ändringar av villkoren kommer att publiceras online på webbplatsen. De ändrade villkoren anses för accepterade i samband med order eller besök på webbplatsen.
  1. Tvist och lagval
  • I tillfälle av att tvist inte kan lösas i samförstånd med företagets kundtjänst och kunden, kan du som kund vända dig till Allmänna Reklamationsnämnden, se arn.se. För boende i ett annat EU-land än Sverige kan man lämna klagomål online via EU-kommissionens plattform för medling i tvister, se http://ec.europa.eu/consumers/odr
  • Vid eventuell tvist följer vi beslut från ARN eller motsvarande tvistlösningsorgan.
  • Tvist gällande tolkningen eller tillämpningen av dessa allmänna villkor ska tolkas i enlighet med svensk rätt och lag.